- نیکان املش - http://nikanamlash.ir -

سید مرتضی مرتضوی رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو:فروپاشی صنعت قطعه سازی منجر به رونق واردات و بیکاری گسترده خواهد شد

 

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید داشتند که باید مسیر تولیدات را به سمت داخلی سازی تنظیم کنیم و همه مسئولین کشور، سیاست گذاران، مسئولین تبلیغات، کارآفرینان، کارگران، دولت و بخش های مربوطه باید به این موضوع اهمیت دهند و امروز باید بررسی کنیم از آن زمان تاکنون در چه وضعیتی قرار گرفته ایم.

 

 

سید مرتضی مرتضوی گفت : انجمن قطعه سازان نیز در راستای منویات معظم له , تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا با بومی سازی قطعات خودرو ضمن حمایت از قطعه سازان داخلی , دانش تولید کنندگان را ارتقا بخشد که تمامی این اقدامات در سال کنونی به واقع عین اقتصاد مقاومتی می باشد و در سالی که با دور اندیشی و هوشمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است از مسوولین قوای سه گانه انتظار داریم صنعت خودرو و قطعه سازی را که به عنوان صنعت پیشران در بین صنایع مختلف کشور شناخته می شود بیشتر دریابند. این صنعت به دلایل مختلف که عموما ناشی از برخی ناهماهنگی هاست روزهای ناخوشی را سپری می کند و بی عملی برخی مدیران ذیربط , ضربه مهلکی برپیکر مصدوم این پیش قراول صنایع کشور وارد آورده است .

سید مرتضی مرتضوی در ادامه در خصوص این پرسش که آیا اصلاح قیمت خودرو برای قطعه سازان منافعی دارد یا خیر اظهار داشت: در مذاکرات قیمتی با خودروسازان قادر به اظهار نظر نیستیم زیرا به محض صحبت از آنالیز قیمت ها، خودروسازان با اشاره به این مطلب که شورای رقابت در تعیین قیمت ها، قیمت جدید قطعات را در نظر نگرفته و ما نیز به تبع آن نمی توانیم قیمت ها را افزایش دهیم روبه رو می شویم که نتیجه این روند زیان انباشته صنعت مادر و مولد قطعه سازی است که آن را از بین خواهد برد.

وی گفت: شرایط به گونه ای است که حمله به صنعت قطعه سازی وخودروسازی به کار روزمره برخی افراد تبدیل شده لذا باید تمام اصحاب رسانه که دغدغه صنعت خودرو کشور را دارند در این جنگ نرم حضور پیدا کنند و در مقابل سناریو های مخرب بایستند و مانع از فروپاشی اتحاد قطعه سازان و خودروسازان شوند.

وی با تاکید بر اینکه فروپاشی صنعت قطعه سازی منجر به رونق واردات و بیکاری گسترده خواهد شد گفت: در برحه ای قرار گرفته ایم که قادر به اجبار خودروسازان به اصلاح قیمت ها نیستیم اما چنانچه قیمت خودرو اصلاح شود اتحادیه ملزومات لازم برای احقاق حقوق قطعه سازان را در اختیار دارد البته بر این نکته تاکید می کنم که قیمت خودرو باید اصلاح شود زیرا از ابتدای سال تا کنون در حالی قیمت خودرو ثابت مانده که قیمت تمام مواد داخلی غیر مرتبط با ارز چندین برابر شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به اینکه دولت مواداولیه مانند فولاد و مس و آلومینیوم را با ۴ برابر قیمت گذشته در اختیار قطعه سازان قرار می دهد گفت: زمانی قیمت خودرو باید ثابت بماند که قطعه سازان به ارز ۴۲۰۰ تومانی دسترسی داشته باشند اما در شرایطی که قطعه سازان ارز را با قیمت ۸ هزار تومان و در مواردی با نرخ آزاد تهیه می کنند چگونه قادر خواهند بود قطعه را با قیمت های قبل در اختیار خودروسازان قرار دهند.

مرتضوی گفت: در صورت نبود دو خودروساز بزرگ ، کشور جولانگاه واردکنندگانی خواهد شد که به صورت CBUو یاCKD خودرو را با ارز دولتی وارد می کنند و با ارز ازاد می فروشند.

وی گفت: رئیس جمهور آمریکا که باید نامش به عنوان جنایتکار ترین فرد تاریخ در کنار هیتلر برده شود تک تک مشاغل و کارمندان ما را مورد هجمه قرار داده است که نشان می دهد دشمنان جایی را هدف قرار داده اند که بیشترین بستر کارگری در آن جا قرار دارد .
مرتضی مرتضوی ٬ رییس انجمن قطعه سازان گفت : جایگزینی کنسرسیومی از شرکتهای قطعه ساز در کنار اتحادیه تعاونی های کارگران و کارکنان تنها راه کاهش سهم دولت در صنعت خودرو است .

وی افزود: هرچند ما صاحبان صنعت قطعه سازی هم دوش با مدیران , کارکنان و کارگران سخت کوش این صنعت بنا به توصیه فروردین ماه سال ۱۳۸۹ رهبر معظم انقلاب در بازدید از خط تولید ایران خودرو خسته و دلسرد نمی شویم , اما انتظار داریم عنصر زمان در تصمیمات مسوولان ذیربط جدی تر دیده شود و مسائل مبتلابه این صنعت اعم از تعیین تکلیف قیمت خودرو , ایجاد آرامش در فضای کسب و کار با پرهیز از تعدد تصمیم گیری های بعضا” متناقص , رفع مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش قطعه سازان و مسائلی از این دست جدی تر دنبال شود .
ما در انجمن قطعه سازان به دنبال استیفا حقوق تمامی قطعه سازان چه کوچک و چه بزرگ هستیم و در مذاکرات و مکاتبات با مقامات عالی کشور حقوق حقه ی آنان را دنبال کرده و خواهیم کرد .

مرتضوی با اشاره به برخی اتفاقات در فرآیند خصوصی سازی صنعت خودرو گفت : باید مراقب بود برای برون رفت از اقتصاد دولتی گرفتار انحصار تمامیت خواهان بخشی از بخش خصوصی نشویم ؛ فلذا ما در نامه ای به آقای رییس جمهور هشدارهای لازم را دادیم و تازمانیکه عهده دار این مسوولیت هستیم از تکرار سرنوشت واگذاری های ناموفق صنایع مختلف در صنعت خودرو جلوگیری خواهیم کرد .
مرتضوی در ادامه برای کاهش سهم دولت در صنعت خودرو پیشنهاد داد باید برای نقش جایگزین دولت یا کاهش تصدی گری دولت در صنعت خودرو , کنسرسیومی از شرکتهای قطعه ساز ( نه صرفا یک یا دو شرکت قطعه ساز تمامیت خواه ) را در کنار اتحادیه تعاونی های کارگران و کارکنان این صنعت را باید به طور همزمان دید. البته که انحصار گران می توانند خود را در کنسرسیوم شرکتهای قطعه ساز باز تعریف کنند و راه برای مشارکت آنان در اعتلای این صنعت ملی در صورت پیوستن به جامعه تلاش گر قطعه سازان ایرانی باز خواهد بود .

رییس انجمن قطعه سازان با توصیه به تمامی ارکان صنعت برای حفظ همدلی و وحدت کلمه گفت : باید همه دست در دست هم و باید واحده در کنار خودرو ساز و مدیریت زنجیره تامین ؛ آسیب های ناشی از تحریم را به حداقل برسانیم و از نگاه محدود و بخشی به جای نگاه ملی به موضوعات پیرامون صنعت خودرو به شدت پرهیز نماییم .

وی در پایان از اصحاب رسانه تقاضا کرد در این مقطع زمانی که دشمنان استقلال و عزت ایران چشم طمع به اتحاد مردم ایران دوخته اند و به دنبال ازهم گسیختگی انسجام مردم ایران هستند مسوولانه تر از گذشته به انجام رسالت حرفه ای خود بپردازند و در تولید یا بازنشر اخبار و مطالب حوزه های مختلف , خصوصا صنعت خودرو با رعایت هرچه بیشتر انصاف ؛ دلگرمی و خود اتکایی را در بین مردم , صاحبان صنعت, کارگران و کارکنان شاغل در این صنعت را تقویت نمایند و با پدیده شوم یاس پراکنی و اعتماد زدایی در بین آحاد مختلف جامعه با جدیدت مقابله نماید ./خبر خودرو