- نیکان املش - http://nikanamlash.ir -

مدیر گروه تعلیق و انتقال قدرت عظام:تحریم های ظالمانه آمریکا هیچ تاثیری برروند تولیدات هلدینگ تعلیق گروه صنعتی عظام خودرو نداشته است

مدیر گروه تعلیق و انتقال قدرت عظام در خصوص اثرات تحریم در راندمان تولیدات شرکت به بازارهای داخلی وخارجی اظهارداشت:  تحریم های ظالمانه آمریکا هیچ تاثیری برروند تولیدات این واحد تولیدی نداشته بلکه توانسته ایم تولیدات شرکت را صادر نماییم وارز وارد کشور کنیم وروز به روز برتولیدات داخلی کشور افزازش دهیم.
حسین شمسایی با اشاره به اینکه 70 درصد مواد اولیه موردنیاز گروه قطعه سازان عظام از داخل تأمین می‌شود و 30 درصد باقی‌مانده را وارد می‌کنیم گفت: تلاش ما کسب تکنولوژی‌های لازم برای تأمین 30 درصد باقی‌مانده مواد اولیه در داخل و رسیدن به خودکفایی است.

وی  عصر دیروز در جمع خبرنگارانی که از شرکت قطعه سازان عظام شهرک صنعتی لاکان رشت بازدید کردند اظهار کرد: گروه قطعه سازان عظام تحت عنوان شرکت طه، پایا کلاچ و شرکت پایه تلاش برای فرآوری و ساخت قطعات خودروی ایران فعالیت می‌کند.

مدیر گروه تعلیق و انتقال قدرت عظام با اشاره به ظرفیت و عملکرد این شرکت گفت: این شرکت در سطح خاورمیانه از جهت تکنولوژی و نیروی انسانی متخصص برای فرآوری و ساخت قطعات خودرو، منحصربه‌فرد بوده که تاکنون توانسته قطعات خودروهای موردنظر را با بهترین کیفیت طراحی و تولید کند.

مدیرعامل شرکت فرآوری و ساخت قطعات یدکی متعلق به گروه قطعه‌سازی عظام با اشاره به اینکه این گروه با 12 کارخانه در سطح کشور فعالیت می‌کند تصریح کرد: این گروه ازنظر توزیع جغرافیایی بالاترین تنوع و بالاترین درصد تأمین قطعات خودرو را در بازارهای یدک و صنعت خودروسازی کشور بر عهده دارد.

شمسایی با اشاره به اینکه در شرکت فراوری در حال حاضر بالغ‌بر 100 نوع قطعه تولید می‌شود افزود: 58 درصد فروش ما، به بازار خودروسازان و 42 درصد به بازار یدک اختصاص دارد و اگر شرکت نتواند محصولی به خودروسازها بدهد آن‌ها تعطیل می‌شوند.

وی تأمین نیاز خودروسازان داخلی و بازار یدک و همچنین جلوگیری از خروج ارز را از اهداف گروه عظام خواند و تصریح کرد: مشکلات خودروسازان سبب شده تا تولید شرکتی مانند ایران‌خودرو از دو هزار و 600 دستگاه به یک هزار دستگاه برسد و این امربر فعالیت شرکت ما تأثیراتی داشته و تلاش کردیم مشکلات را با افزایش صادرات محصولات خود به خارج از کشور کاهش دهیم.

مدیر گروه تعلیق و انتقال قدرت عظام با اشاره به شرایط سخت تحریم‌ها و مشکلات واردات مواد اولیه بیان کرد: مطابق بخشنامه بانک مرکزی درازای صادرات به هر کشور می‌توان از همان کشور واردات انجام داد اما صادرات ما به کشور روسیه است و مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های ما در چین تولید می‌شود و ما نمی‌توانیم از ارز صادراتی خود استفاده کنیم.

شمسایی با اشاره به اینکه 70 درصد مواد اولیه موردنیاز گروه قطعه سازان عظام از داخل تأمین می‌شود و 30 درصد باقی‌مانده را وارد می‌کنیم گفت: تلاش ما کسب تکنولوژی‌های لازم برای تأمین 30 درصد باقی‌مانده مواد اولیه در داخل و رسیدن به خودکفایی است.

وی با اشاره به اینکه 900 نفر به‌صورت مستقیم و پنج هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در گروه قطعه سازان عظام گیلان اشتغال دارند افزود: اولویت ما در بدترین و سخت‌ترین شرایط تعطیلی و یا تعدیل نیرو نیست بلکه تلاش ما این است با افزایش بهره‌وری و کاهش اتلافات، سازمان خود را مدیریت کنیم و این موضوع برای ما ارزش و یک تعهد است.

مدیر گروه تعلیق و انتقال قدرت عظام با اشاره به اینکه علی‌رغم همه تحریم‌ها و سختی‌ها گروه قطعه سازان عظام توانسته به‌موقع حقوق کارمندان و کارگران خود را پرداخت کند خاطرنشان کرد: تاکنون توانستیم با توانمندی‌های موجود و پشتیبانی‌های لازم از بحران‌ها عبور کنیم.
حسین شمسایی مدیرعامل شرکت فرآوری و ساخت قطعات یدکی ایران با اشاره به فعالیت این کارخانه گفت: به رغم فشارهایی که از ابتدای سال تا به امروز به دلیل عدم به‌‌روز شدن قیمت‌‌‌های خودرو، به واحدهای قطعات خودرو وارد شده اما ما تا با امروز توانسته‌‌ایم خود را نگهداریم و تاکنون هیچ تعدیل نیرویی نداشتیم اما متاسفانه تمام طرح‌‌‌های توسعه ما متوقف شده است.

وی ادامه داد: گروه عظام خودرو در سه بخش برق و الکترونیک، موتوری و قالب‌‌‌بندی و تعلیق انتقال قدرت فعال است که در برخی از این مجموعه‌‌‌ها ما به صورت انحصاری نیازهای خودروسازان را تامین می‌‌‌‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فرآوری و ساخت قطعات یدکی ایران با اشاره به وضعیت کنونی مجموعه اظهار داشت: اکنون مجموعه دارای بالاترین تنوع و تامین قطعات خودرو برای خودروسازان و قطعات یدکی است و مشتریان اصلی ما در داخل کشور ایران خودرو و ساپکو هستند.

شمسایی با اشاره به شروع فعالیت کارخانه فرآوری و ساخت قطعات تصریح کرد: این مجموعه در سال ۱۳۷۳ به بخش خصوصی واگذار شد و در همان زمان با مذاکراتی که با کره جنوبی صورت گرفت، خط تولید سامسونگ در این واحد برای تولید کمک فنر انواع خودروها نصب شد و پس از مدتی توانستیم تکنولوژی ماندو کره را خریداری  و به کشور وارد کنیم.

وی با اشاره به صادرات واحد تولیدی متبوع خود خاطرنشان کرد: سیاست صادراتی ما در دو بخش استوار است؛ اول آنکه ما سراغ کشورهایی می‌‌رویم که خودروسازان به آنجا صادرات داشته‌‌‌اند مانند عراق، سوریه و برخی از کشورهای سی‌‌‌آی‌‌اس. مورد دیگر کشورهایی که هیچ گونه رابطه‌‌ای با خودروسازان ما ندارند اما ما برای این گونه کمپانی‌‌ها کالا تولید می‌‌کنیم مانند اوکراین، الجزایر، ترکیه و روسیه.

مدیرعامل شرکت فرآوری و ساخت قطعات یدکی ایران همچنین گفت: اکنون این شرکت علاوه بر تامین نیاز داخلی کمک فنر سه مدل از خودرو فیات و برخی از تولیدات خودروسازی گاز روسیه را تامین می‌‌کند.

شمسایی با اعلام خرید خط تولید جدید از فرانسه بیان کرد: ما به رغم محدودیت‌‌های تحریم یک خط تولید کامل از PSA فرانسه خریداری کردیم و اکنون ۸۰ کانتینر در شرکت وجود دارد که در حال نصب آنها هستیم. با راه‌‌اندازی این خط تولید کمک فنر ما ما به ۲۲ میلیون قطعه در سال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: برای حضور در ترکیه که یکی از قدرت‌‌های مطرح قطعه‌‌سازی است، مجبور بودیم استاندارد این کشور را اخذ کنیم یا با یک شرکت ترک مشارکت کنیم که ما طی یک پروسه، استاندارد این کشور را کسب کردیم و هم‌‌اکنون یک برند ثبت شده برای این کشور داریم.

در ادامه همچنین مدیرعامل پایا کلاچ تاکید کرد: مجموعه عظام خودرو از تکنولوژی‌‌های روز دنیا همچون بوش و ماندو کره جنوبی استفاده می‌‌‌کند و به تازگی نیز توانستیم گرید B شرکت رنو نیسان را اخذ کنیم که با واسطه آن، اکنون با استفاده از سیستم پخش رنو فرانسه محصولات ما در رومانی و فرانسه استفاده می‌‌‌شود.
علی پوررضا با اشاره به مشکلات واحدهای قطعات خودرو گفت: از ابتدای سال شاهد تورم در همه کالاها بودیم. بالا رفتن قیمت ارز مواد اولیه اعم از داخلی و خارجی باعث بالا رفتن قیمت تمام شده همه کالاها شد. این در حالی است که صنعت خودروسازی هیچ افزایش قیمتی نداشت و به تبع آن قطعه‌‌سازان نیز همان دریافتی قبل را دارد.

وی ادامه داد: گروه قطعات خودرو عظام که متشکل از ۱۲ کارخانه و اشتغال مستقیم پنج هزار نفر است، تاکنون با وجود همه مشکلات به فعالیت خود ادامه داده اما اگر هر چه زودتر این وضعیت اصلاح نشود شاید در آینده مجبور به تعدیل نیرو بشویم.

مدیرعامل پایا کلاچ اضافه کرد: تحریم‌‌ها باعث شده در واردات مواد اولیه مشکل داشته باشیم. مطابق بخشنامه بانک مرکزی در ازای صادرات به هر کشوری می‌‌توان از همان کشور واردات انجام داد اما مشکل این است که صادرات ما به روسیه است اما مواد اولیه‌‌ای که می‌‌خواهیم در چین تولید می‌‌شود و لذا نمی‌‌توانیم از ارز صادراتی خود استفاده کنیم.

پوررضا با اشاره به تکنولوژی‌‌هایی که این شرکت استفاده می‌‌کند، اظهار داشت: مجموعه عظام خودرو از تکنولوژی‌‌های روز دنیا همچون بوش، بله او و ماندو کره جنوبی استفاده می‌‌‌کند و به تازگی نیز توانستیم گرید B شرکت رنو نیسان را اخذ کنیم که با واسطه آن، اکنون با استفاده از سیستم پخش رنو فرانسه محصولات ما در رومانی و فرانسه استفاده می‌‌‌شود.

وی افزود: این شرکت با هماهنگی خودروسازها در زمینه تولید کلاچ گیربکس اتوماتیک طرح‌های تحقیقاتی آغاز اما به واسطه تحریم‌‌ها سرعت ما کمتر شده است. ضمن آنکه مطابق توافقی که با خودرسازها داشتیم قرار شده در یک تاریخ مشخص مابه‌‌التفاوت قیمت روز خودرو را بر روی قطعات اعمال کنند که امیدواریم این طرح تا آخر سال جاری اجرایی شود.

پوررضا در پاسخ به سوال میزان تولید این شرکت در سال جاری تصریح کرد: ما مستقیم وابسته به خودروسازی هستیم و اگر شرکت ما نتواند محصولی به خودروسازها بدهد آنها تعطیل می‌‌شوند. از طرف دیگر مشکلات دیگر خودروسازها سبب شده که تولید شرکتی مانند ایران‌‌خودرو از دو هزار و ۶۰۰ دستگاه در روز کمتر از هزار دستگاه برسد که این امر تاثیر مستقیمی بر فعالیت ما دارد.

وی یادآور شد: ما خودروسازها طرح‌‌‌های مشترکی داریم از جمله درخودرو دانگ فنگ ST که ایران خودرو آن را تولید می‌‌کند از ما خواست که سیستم تعلیق آن را به طور کل تعویض کنیم. بر همین اساس ما یک سیستم جدید بر روی آن نصب کردیم که تاثیر بسزایی بر تعلیق و نیروی گریز از مرکز این خودرو گذاشت.

به رغم تبلیغات منفی مبنی بر اینکه ایرانی‌ها حتی نمی توانند لوله هنگ بسازند و فقط می توانند آبگوشت بزباژ بپزند با کمی گشت در میان صنایع کشور به خوبی می‌توان دستاوردها و پیشرفت‌های کشور را شاهد بود چنانکه دستگاه تولید پلیمر خودرو‌های داخلی با خودر‌های درجه یک آلمانی برابری و رقابت می‌کند.
به گزارش اقتصاد روز گروه قطعات خودرو عظام از ۱۲ شرکت بزرگ تولیدی بزرگ تشکیل شده است. موضوع کسب و کار گروه، تولید قطعات خودرو است و فعالیت آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. شرکتهای عضو گروه در تهران و استان‌های مختلف دیگر از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان استقرار یافته‌اند و شرکت “مادر” نیز با نام “گروه قطعات خودرو عظام” ثبت و در تهران مستقر است.
اخذ لیسانس‌های معتبر و همکاری‌های فنی، با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا از شرکت‌های صاحب‌نام جهانی از قبیلMando ،Mahle ،Bosch و Valeo از جمله دستاوردهای این گروه بوده که در دو دهه گذشته ضمن تولید قطعات مهم و با کیفیت، توانمندی‌های بالای خود را در پشتیبانی از صنعت خودرو کشور به اثبات رسانیده است.

خودباوری و حمایت، راه نجات صنعت کشور

گروه عظام با ۱۲ کارخانه فعال، بزرگترین تولیدکننده قطعات اصلی خودرو در بخش خصوصی بوده و با پشتیبانی از خطوط تولید خودروسازان و تامین نیاز بازار لوازم یدکی خودرو به اشتغال زایی مستقیم برای حدود ۵۰۰۰ نفر در کارخانجات عظام و به صورت غیرمستقیم بیش از ۲۵۰۰۰ نفر در صنعت قطعات خودرو، سهم بسزایی در افزایش تولید ملی ایفا نموده است.
صنعت کشور از جمله در حوزه قعطه سازی شاید به خاطر نبود آگاهی عمومی و فضاسازی‌های منفی صورت گرفته از سوی محافل رسانه‌ای و اقتصادی که بعضا آن سوی مرزها به پنهان کاری دستاوردهای جوانان ایران زمین می‌پردازند چنان که باید و شاید مورد پردازش و توجه عموم قرار نگرفته است. شاید بسیاری ندارند که چه صنایع کشور که داشته‌هایی دارد و همین صنعت قطعه سازی چه پیشرفت‌های چشم گیری دارد و حتی می تواند با صنایع مشابه جهانی خود رقابت داشته باشد. رقابتی که البته خودباوری و حمایت دولتی و مردمی را می‌طلبد تا به سرانجام مورد نظر در توسعه صنعت کشور و حضور در رقابت جهانی دست یابد.