مدیر آموزش وپرورش شهرستان املش :تحقق اهداف اموزش و پرورش مستلزم همکاری و مساعدت نهادهای دولتی و غیر دولتی است

  چاپ   6 , دی , 1398 ساعت 10:15 ق.ظ  

مدیر آموزش وپرورش شهرستان املش  در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان در آغاز با شادباش میلاد حضرت عیسی (ع) و تبریک به آقای محمد رنجبر به عنوان فرماندار جدید شهرستان در تشریح اجمالی وضعیت آموزش وپرورش از حیث نیروی انسانی و تعداد مدارس و جایگاه و رتبه اداره آموزش و پرورش املش از بین ۳۴ منطقه و شهرستان در استان گفت : تعداد کل نیروهای شاغل ۵۷۷ نفر ( استخدام رسمی ،آزمایشی، پیمانی، قرار دادی ،حق التدریس،طلبه وظیفه و سرباز معلم ) است دارای دو کانون فرهنگی و تربیتی دخترانه (معصومیه) و پسرانه(شهید فهمیده) یک دارالقرآن و یک پژوهش سرای دانش اموزی که از سال ۹۴ شروع به فعالیت نموده است ،می باشد
مدیدآموزش وپرورش شهرستان املش افزود : دارای ۱۰۵ واحد آموزشی ( مدرسه) و ۲ واحد مدرسه بزرگسال جمعا ۱۰۷ واحد آموزشی که در دوبخش مرکزی و رانکوه مستقرند و ۳ مدرسه شبانه روزی ، ۶۳ مدرسه در مقطع ابتدایی فعالند که از این تعداد ۴۸ مدرسه روستایی و ۱۴ مدرسه شهری و یک مدرسه استثنایی داریم از ۴۸ مدرسه روستایی ،یک مدرسه ،کلاسهایش مستقل است و ۴۷ مدرسه با کلاسهای چند پایه اداره میشود که کلا ۲۳ مدرسه با یک معلم ،۷ مدرسه با۲ معلم ،۹ مدرسه با۳ معلم ،۸ مدرسه با ۴ معلم اداره می شود و یکی از دلایل افت تحصیلی و زیر سوال رفتن کیفیت آموزشی ،وجود مدارس چند پایه است گفتنی است ۳ مدرسه ۶پایه __ ۷ مدرسه ۵ پایه __ ۶ مدرسه ۴ پایه _ ۶ مدرسه ۳ پایه و یک مدرسه ۲ پایه فعالند همچنین ۲۶ مدرسه در مقطع متوسطه اول ۱۶ مدرسه در مقطع متوسطه دوم هستند در مجموع از ۱۰۵ مدرسه ۱۴ مدرسه غیر دولتی اند که از این تعداد ۶ مدرسه غیر دولتی در مقطع ابتدایی و ۵ مدرسه در مقطع متوسطه اول و ۳ مدرسه در مقطع متوسطه دوم فعالیت دارند شهرستان املش دارای ۶۱۰۳ دانش آموز به انضمام نو آموزان پیش دبستانی (۴۹۶ نفر) است ۲۸۹۱ نفر دانش اموز در مقطع ابتدایی ۱۳۹۷ دانش آموز در مقطع متوسطه اول و ۱۳۱۹ دانش اموز در مقطع متوسطه دوم به تحصیل مشغولند
مدیر اموزش و پرورش املش با بیان اینکه در سالی که گذشت استاندارد سازی سیستمهای گرمایشی در اولویت کارها بود گفت : از ۱۳۹ پروژه استانی ۱۳ پروژه برای شهرستان املش با ۵۷۷ میلیون تومان اعتبار انجام شد و تمام مدارس روستایی از سیستم گرمایشی بهره مند هستند در این ۱۳ مدرسه ۴۱ کلاس درس با زیر بنای ۱۸۴۰ متر مربع از سیستم گرمایشی استاندارد بهره مند شدند
او اظهار داشت : در حال حاضر ۵ مدرسه در شهرستان با بخاری نفتی گرم می شوند که در تماس با معاون اجرایی نوسازی استان ،مقرر شد از هفته آینده این مدارس از سیستمهای گرمایشی استاندارد تابشی بهره مند شوند کلا ۹۶ درصد مدارس و ۹۷ درصد کلاسهای درسی شهرستان از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردار هستند
در ارزیابی عملکرد ادارات ،رتبه و جایگاه مدیریت آموزش و پرورش املش در ارزیابی شاخصهای عمومی و اختصاصی که هرسال انجام میشود قبل از پذیرش مسیولیت توسط اینجانب ، حایز رتبه ۱۱ استانی و پس از قبول مدیریت در سال ۹۶_۹۷ به رتبه ۷ و در سال ۹۷_۹۸به رتبه دوم استان ارتقا یافت در آستانه هفته سواد آموزی قرار داریم ضمن سپاس از زحمات و تلاش اعضای شورای آموزش وپرورش بویژه آقای رمضانی جهت تحت پوشش بردن تمام حجم ابلاغی اداره کل ، گفتن_ است که در سال ۹۲ _ ۸۷/۹ درصد ، سال۹۳_ صدر صد ،سال۹۴_ ۹۱/۱ درصد ،سال ۹۵_ ۸۷/۱ درصد ،سال۹۶_ ۱۰۱درصد وسال۹۷_ ۱۰۸درصد از حجم ابلاغی را تحت پوشش بردیم و حایز رتبه اول استانی شدیم اما از نظر نرم میانگین سواد آموزی ، پایین تر از میانگین استان قرار گرفتیم لذا امسال در خواست طرح شتاب بخشی را دادیم و بالاتر از حجم ابلاغی که ۲۵ نفر بود انرا به ۸۰ نفر رساندیم تا زودتر بیسوادی در شهرستان ریشه کن شود
احمدپور با بیان اینکه یکی از اهداف تربیتی نظام تعلیم و تربیت کشور ،این است که دانش آموزان بطور جامع و متوازن مورد تعلیم و تربیت قرار بگیرند گفت :تربیت نسل مقاوم و انقلابی از اهداف نظام آموزشی است ودر سند تحول بنیادین موکدا به آن اشاره شده است لذا برنامه راهیان نور باعث تسهیل در نیل به اهداف تربیتی خواهد شد بطوریکه رفتارهای عبادی و سیاسی دانش اموزان را تحت الشعاع قرار میدهد این برنامه فرصت مغتنمی است تا دانش اموزان به نحو احسن تربیت شوند که البته هزینه هایش بر عهده آموزش و پرورش است که به تنهایی قادر به تامین هزینه های آن نیست
او خواستار برگزاری جلسه پشتیبانی توسط فرماندار جهت حمایت همه مسئولان در انجام سفر راهیان نور شد و یاد آور گردید از آنجایی که دانش آموزان کرایه اتوبوس را پرداخت می کنند اما هزینه غذا بر عهده اموزش و پرورش است که واقعا مستلزم عنایت ویژه و حمایت همه مسئولان بویژه جناب فرماندار است تا با برنامه ریزی و پشتیبانی ،این سفر بدون دغدغه انجام شود علاوه بر اینکه از ظرفیت خیران نیز بهره مند میشویم
مدیر آموزش و پرورش املش در مورد در خواست اهالی روستای مطلا کوه از مناطق ییلاقی بخش رانکوه املش مبنی بر انتقال مدرسه شهید مرتضوی کجید به روستای مذکور گفت : در روستای کجید مدرسه شهید مرتضوی ۵ دانش آموز دارد فاصله دو روستا تقریبا حدود یک کیلومتر است از ۵ دانش آموز یک نفر کجیدی و بقیه از مطلاکوه هستند اولیا اعلام آمادگی جهت اختصاص مکان به عنوان کلاس کرده اند اما انتقال مدرسه به مطلاکوه ، منجر به تعارض اهالی کجید شد لذا پس از بررسی ،مقرر شد که اردیبهشت سال آینده در خواست کد فضا و کد آموزشی به اداره کل برای تشکیل کلاس در مطلاکوه ارایه شود
او در مورد کیفیت بخشی به فرآیندهای یاددهی و یادگیری و ارتقای سطح علمی دانش آموزان افزود : در سومین جلسه شورای اموزش وپرورش استان دو مصوبه تصویب شد ۱_ طرح تقویت بنیه علمی و اموزشی دانش آموزان که در مرکز استان تشکیل و شیوه نامه اجرایی آن به شهرستان ها و مناطق ارسال شود تا با حمایت فرمانداران و بخشداران و نهادهای شهرستان ستاد متناظر تشکیل گردد لذا در جلسه قبلی با حضور جناب دکتر محمودی ،موضوع به جلسات بعدی موکول شد چون نیازمند اندیشیدن بود لذا در اداره کارهای اولیه از جمله شیوه نامه ها به مدارس ارسال شد و کمیته طرح بنیه علمی در آنها تشکیل گردید
۲_ معاونت اموزش متوسطه اداره کل اموزش و پرورش استان برای ارتقای دستاوردهای داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۹ و دستیابی به جایگاه و رتبه پنجم (فعلا املش رتبه ۶ را در کل کشور دارد) هدف گذاری نموده و برنامه ریزی و اقدامات لازم را بعمل آورد
احمد پور ارتقای کیفیت آموزش و فرهنگهای یاد دهی و یادگیری ، ارتقای میانگین نمرات نهایی دانش آموزان پایه ۱۲ ، تقویت فعالیتهای علمی وپژوهشی و آماده سازی دانش آموزان جهت شرکت در جشنواره ها و المپیادها و مسابقات علمی ، آماده سازی دانش اموزان برای شرکت در کنکور و ارتقا ی رتبه کنکور استان ، هدایت تحصیلی و توزیع متوازن رشته ها ، توانمند سازی عوامل موثر آموزشی _مهارت آموزی دانش آموزان و توانمند سازی آنان برای ورود بن بازار کاردر آینده ،بهبود برنامه آموزشی برای افزایش توان خلاقیت دانش آموزان را از جمله اهداف مهم طرح بنیه علمی و آموزشی و پژوهشی دانش آموزان استان گیلان بیان نمود ودر خصوص کار شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی آموزش وپرورش استان افزود : چون شوراهای اموزش و پرورش بالاترین مرجع سیاستگذاری و تصمیم گیری در آموزش و پرورش هستند و از حمایت و ظرفیت قانونی بر خوردارند و ریاست آن با بالاترین مقام اجرایی استان و شهرستان و بخش ها است اعضای شورای آموزش وپرورش استان به عنوان اعضای اصلی شورای سیاستگذاری طرح تقویت بنیه علمی محسوب میشوند ودر شهرستان هم همینطور بوده و ریاست کمیته برنامه ریزی بر عهده مدیر آموزش وپرورش است
احمدپور ادامه داد: برنامه هایی که باید انجام دهیم شامل : برگزاری کلاسهای تقویتی و کنکور در خارج از ساعت رسمی فعالیت آموزشی مدارس، تشکیل پایگاههای برگزاری کلاسها ی ویژه کنکور خارج از ساعات رسمی در مدارس ، برگزاری ازمونهای مداخله ای هدفمند جهت دستیابی به اهداف دوره تحصیلی ،تحلیل و بررسی نمرات پایه ۹_ ۱۲ _ کنکور و سایر مقا طع به تفکیک استان ، بالا بردن نمره میانگین پایه ۱۲ توسط شهرستان ،بالا بردن ارتقای کنکور در شهرستان ، است
او در مورد پشتیبانی و منابع مالی و تخصیص اعتبار گفت :اعتبارات از سوی شورای تقویت بنیه علمی و اموزشی و پژوهشی استان ،منابع اداره کل آموزش وپرورش استان ، مشارکت دانش آموزان و اولیا و دستگاههای دولتی و غیر دولتی ،کارخانه ها و شرکتها و مناطق آزاد ،شهرداری ها تامین و تخصیص خواهد یافت فعلا از ظرفیت خیران شهرستان استفاده میکنیم و مدارس با مشارکت اولیا کار میکنند اما برای دانش اموزان بی بضاعت که خواهان ثبت نام در این مدارس هستند و اولیا هزینه لازم را ندارند باید از پتانسیل شورا استفاده شود و با دستور جناب فرماندار ،آنان نیز تحت پوشش قرار گیرند.

نظر بدهید