گفتگوی حسن کربلایی پیرامون مسائل سیاسی گیلان

  چاپ   12 , اردیبهشت , 1394 ساعت 6:15 ب.ظ  

حسن کربلایی ( فعّال سیاسی و دبیر حزب موتفه اسلامی گیلان) در طی گفتگویی با پایگاه خبری و تحلیلی اعتدال شرق به اهمیت نامگذاری سال ۹۴ به عنوان سال دولت و ملت ، همدلی و هم زبانی،  پیامد های سفر اخیر ریاست محترم جمهور به استان گیلان ، معایب استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی ،  ورود پولهای کثیف به سیاست و نظارت بر اموال مسئولین،‌  پرداختند که مشروح این گفتگو به شرح ذیل است

معترضین ،برای رفع برخی از تبعیض ها می بایست راههای مسالمت آمیز را در پیش بگیرند

امسال از سوی مقام معظم رهبری سال دولت و ملّت و سال همدلی و هم زبانی بین مردم و دولت اعلام شده، باید در نظرداشت که  شرایط فعلی ، شرایط حساسی ست هم دولتمردان ما باید خیالشان جمع باشد که حمایت ملت را پشت سر خود  دارند و هم مردم  باید به این باور برسند  که دولت در خدمتشان است ، به نظر بنده  این همدلی بین دولت و ملت دو وجه دارد یکی اینکه دولت باید بتواند خودش را همزبان ملت کند بطوریکه  اگر ملت خواسته هایی یا  مطالباتی دارد از باب مثال  موضوعات گوناگون کشوری ، بین المللی ، مسائل معاش ، مشکلات عدیده ای که امروز جامعه ایرانی مبتلا به آن است ،دولت  باید بتواند زبان اصلی مردم را کشف کند و همزبانی کند و جهت رفع مشکلات مردم  اقدامات لازم را صورت دهد  ، ازسوی دیگر مردم هم مشکلات دولت را درک بکنند و بدانند که برای رفع مشکلاتشان دارد تلاش هایی صورت می گیرد .

حالا اگر یک وقت ناملایماتی باشد و مثلاً اصناف و یا اقشار گوناگون مانند فرهنگیان ، کارگران در یک جاهایی  حقشان تضییع شد  ، معترضین برای رفع برخی از تبعیض ها می بایست  راههای مسالمت آمیز را  در پیش بگیرند مانند : گفتگو با  نمایندگان ، پیگیری از طریق ادارت کل و دولت مردان و …تا از این طریق بتوانند  خاصه های خودشان را دنبال کنند . بعضاً برخی از این تجمعاتی که  در گوشه و کنار کشور ، استان و در بعضی از مناطق اتفاق می افتد   ، ممکن است نه به نفع آن جمع (‌معترضین ) باشد  و نه به نفع دولت .  لذا  امیدواریم احزاب ، اصناف ، گروهها ، سازمانها تشکلهای صنفی و غیر صنفی ضمن اینکه دولت را نقد می کنند و از دولت خواسته هایی دارند و راهنمایی می کنند و پیشنهاداتی برای دولت دارند مواظب باشند که در شرایط فعلی ما نباید کاری کنیم که خدای ناکرده دشمنان ما بخواهند از آن بهره برداری کنند.

عدم تصویب پروژه جدید در سفر اخیر  رییس جمهور به گیلان، امتیاز مثبتی  برای کار کنان دولت و  مدیران گیلان نداشت

سفر اخیر  آقای روحانی  به گیلان این پیام را داشت  که  مسئولین استان و استانداری  باید بیش از پیش   تلاش کنند . برای توسعه استان   باید قدمهای بزرگ و اساسی برداشته شود  . وقتی رئیس جمهوری به استانی وارد می شود و مثلاً طرحی برای افتتاح ندارد ، نگران کننده است   خوب شما ببینید هیئت دولت هفته پیش  در شیراز بود و طرحهای  بزرگی  را افتتاح  یا کلنگ زد . عدم تصویب پروژه جدید  در سفر اخیر  رییس جمهور به گیلان ، امتیاز مثبتی  برای کارکنان دولت و  مدیران گیلان نداشت  . امید داشتیم که بعضی از اقدامات انجام بگیرد و پروژ ه ملی در این استان کلنگ بخورد و طرحهای کوچک و بزرگ در دست اجرا قرار بگیرد  ولی عملاً این اتفاق صورت نگرفت. این نقطه ضعف را باید به حساب چه کسی گذاشت . اما در هر صورت این اتفاق افتاده است . آن  ۱۸ موردی که  در جلسه شورای اداری مطرح شد به هر حال مصوبات جدیدی نبود و به اصطلاح برنامه های قبلی بود  اینها چیزهایی نبود که  هزینه های  سنگین  برای آن صورت بگیرد . اگر این رقم هایی که برای استقبال از رییس جمهور  در گوشه و کنار شنیده می شود واقعیت داشته باشد نگران کننده است  انتقاد دیگری که وجود داشت این بود که  خیلی خوب است که رئیس جمهور یا وزرا با مردم دیدار کنند . اما این گفتگوها باید دوجانبه باشد .  باید طوری برنامه ریزی می شد که همه نخبگان از طیف ها ی مختلف  مطالبات خودشان را با رییس جمهور در میان می گذاشتند

به نظر می رسد که مردم قبل از ورود  آقای رئیس جمهور یک شادمانی  و شادابی داشتند و بعد از رفتن ایشان  آن شادابی نیست . این وظیفه نمایندگان ، استانداری ، دستگاههای اجرایی و مجموعه مدیران هست که قدمهای اساسی بردارند  که بتوانند ان شا الله  برای سفرهای آتی  امیدواری بیشتری به مردم بدهند . مردم وظیفه خودشان را که استقبال بود انجام دادند  وظیفه شان وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و دولت بود که انجام دادند ، دیگر از این به بعد  مردم منتظرند ببینند که دستاوردهای این سفر چیست ؟ و دولتمردان ما چقدر  با برنامه ریزی و سرمایه گذاری ، جذب سرمایه های مردمی در سالی که اقتصاد مقامتی هم جز خواسته های مردم و رهبری است  مخصوصاً در تقویت صنایع متوسط ، صنایع کوچک ،تسهیل در سرمایه گزاریها در این زمینه بتوانند  قدمهای اساسی بردارند .

استانی شدن  انتخابات یعنی  رقابت بین سرمایه داران برای رسیدن به کرسی مجلس

به نظر من ۳ اشکال اساسی و ۱ عیب بزرگ در استانی شدن انتخابات وجود دارد   . اولاً در چنین انتخاباتی با چنین گستره ای کسانی می توانند رای بیاورند  که مثلاً  تشکلهای بزرگ صنفی و سیاسی دارند .حالا این فرق نمی کند این اصولگرا  یا اصلاح طلب و یا اعتدالگرا باشد . هرچه باشد یک عده ای که مستقل هستند و یک عده ای که هیچ تناسبی با این تشکلها ندارند اگر به میدان بیایند ممکن است که به صورت طبیعی با شکست مواجه گردند  مشکل دوم آن است که کسانی که دارای  مال و ثروت  و دارایی فراوان هستند می توانند ستادهای گوناگون  در شهر ها و بخشهای مختلف استان بزنند و پوسترهای فراوان بر در و دیوار بچسبانند !   و کارهای اینچنینی انجام بدهند  ممکن است  از این طریق آرایی هم نصیب خودشان کنند . بقیه نامزدها  اگر توان مالی  نداشته باشند  و یا از مکنت و دارایی برخوردار نباشند  به نظر می رسد  بتوانند فقط  در چند  منطقه و یا یک شهری و یا روستایی بخشی از آرا را به خود  اختصاص بدهند اما نمی توانند آرا عمومی استانی را دریافت کنند . بنابراین اینجا دوباره رقابت می شود بین سرمایه داران !   مثلاً یک معلم خوب و یا یک مدیر باسابقه  و یا یک جوان تحصیلکرده با مدرک  دانشگاهی بالا  چقدر باید در صف بماند و چقدر باید تلاش کند تا سراسر استان همه او را بشناسند . طبیعی ست  این امر  تحققش بعید به نظر می رسد

مشکل بعدی این طرح این است که انتظار مردم از نمایندگان  به گونه ای است  که  نماینده همیشه در کنارشان باشد  در شادیها و در غمها  برود و حضور پیدا کند .  الان که شهرستانی هم  هست، گاهی آنهایی که هم رای دادند ، گله مندند از نمایندگان  .  چرا پیدا نیستند  ،   چرا مطالبات ما را پیگیری نمی کنند و یا اینکه چرا به وعده های انتخاباتی عمل نمی کنند  . اما اگر استانی شود .  طبیعتاً‌ به دلیل گستره کار  ، نمایندگان  دیگر  نمی توانند به همه مناطق سر کشی کنند و حرف مردم را بشنوند  . بعد موجب این می شود   که در آینده و در انتخابات بعد   حضور مردم کم رنگ شود  یعنی بگویند که بی اثر است و ما  اگر شرکت بکنیم یا نکنیم بی اثر خواهد بود . یا می گویند  ما اگر در رشت رای بدهیم  ممکن است  از رودسر رای بیاورد و یا از آستارا رای بیاورد ما چه تناسبی با آستارا داریم  بنابراین اینها مشکلاتی است که پدید می آید . و من در مجموع  با توجه  به اتفاقاتی که در مجلس  افتاده  و پیگیریها و بحث هایی که صورت گرفته فکر می کنم بحث استانی شدن پا نمی گیرد.

فرق نمی کند  که چه دولتی باشد ، ننگش برای آن دولت  نوشته می شود

موضوع بعدی که شما به آن اشاره کردید   در مورد پولهای کثیف است  وزیر کشور  در پرده مسائلی را مطرح کردند، باید سوال شود   که منشا ء‌ این پولهای کثبف کجاست .  قاچاق است ؟ دولت است ؟  بانکها می خواهند پول خرج کنند ؟  یا عزیزان دزدی کردند ؟ یا به ایشان خبر دادند ؟ اگر خبر دارد چرا به قوه قضاییه نگفتند ؟ چیزی مطرح کردند و خودشان هم فرمودند که  که حالا من یه چیزی گفتم دیگه !  مصداقی ظاهراً برای آن نداشت  ولی اگر که باشد که خیلی بد است  اگر خدای ناکرده پول دولتی یا پول باد آورده   وارد کشور بشود یا  اگر در انتخابات پولهایی که  از طرق نامشروع به دست می آید  بخواهد   حرف اول را بزند  نگران کننده است  فرق نمی کند  که چه دولتی باشد  ننگش برای آن دولت  نوشته می شود.  بنابراین آقای وزیر که این موضوع را مطرح کردند  انتظار می رود که  دنبال کار را هم بگیرند  تا مشکل انشاالله حل شود .

اما آن  بخش اول سوال  در  مورد نظارت ،  به نظر  من همه  دستگاههای نظارتی  وظیفه دارند که  کارشان را درست انجام بدهند .  اگر مثلاً خدای ناکرده  یک اتفاقی در استان صورت بیفتد و  گفته شود یک مدیری اختلاس کرده است .  یا یک شهرداری و یا یک عضو شورای  شهری و یا یک دستگاهی پولی خورده است  باید در وهله اول  برویم دنبال اینکه دستگاههای نظارتی چرا وظیفه خودشان را خوب انجام ندادند  که بخواهیم مثلاً به اینجا برسیم .  خوب بارها مقام معظم رهبری خطاب به مسئولین  فرمودند  که از بیت المال  حراست کنید به نظر بنده  باید به صورت متناوب   سرکشی های سرزده از ادارات  صورت بگیرد   و یا اینکه زندگی شخصی مدیران   خوب بررسی گردد ، یک مدیری ممکن است  از دستگاه دولتی  امکاناتی بگیرد ، حقوقی و مزایای بگیرد  از آن طرف   چند تا ماشین ممکن است داشته باشد . هم زمان دارد یک جا سرمایه گذاری می کند  همزمان خانمش آپارتمان سازی می کند . هم زمان بچه اش  در فلان جا  استخدام شده . خوب معلم است این دارد یک کارهایی می کند! یک چیزهایی از جیب این نظا م  ممکن است هرز برود .  که در ازای آن یک آقایی  که در سازمانی هست به آلاف و الوف برسد . بنابراین خیلی رصد  این امور سخت نیست  . هر سازمان و اداره ای که بروید ، دلسوزانی هستند  که برای این نظام کار کردند  و زحمت کشیدند و ایثارگر هستند  و جوانانی هستند مومن و تیز بین . آنها اگر در ادرات و سازمان ها حرکات مشکوکی  را ببینند طبیعتاً می باید باز گو کنند  باید فضایی با حاشیه امنیت برای آنها در نظر گرفته شود  خود  استاندار ی بیاید و صندوقهایی را  در هرسازمان و اداره ی بگذارد.  سایتهایی طراحی کنند برای دریافت این اخبار و گزارشات . بنابراین نظارت فقط  کار یک دستگاه نیست کار مردم هم هست  ومردم هم باید یک جاهایی پیشرو باشند .

 

 

نظر بدهید