اتحادیه چایسازان املش در نامه ای به معاون رئیس جمهور: دولت صرفا بعنوان ناظر-حامی –هدایتگر در عرصه صنعت چای ورود نماید

  چاپ   11 , خرداد , 1386 ساعت 6:43 ب.ظ  

املش نیوز : اتحادیه چایسازان شهرستان املش با ارسال نامه ای به معاونت محترم اجرایی ریاست جمهوری آورده است:ما همواره معتقدیم که طرح اصلاح ساختار تشکیلاتی چای می تواند بعنوان ،طرحی جامع به منظور کیفیت و کمیت و خودکفایی و خودگردانی کشت و صنعت چای بدون کمترین تزریق از محل اعتبارات باشد.


مشروط به اینکه:
1-الف)-دولت صرفا بعنوان ناظر-حامی –هدایتگر در این عرصه ورود نماید.
ب)-تعیین متولی آشنا به مسائل فنی و تولیدی و فرآوری چای که بتواند در عرصه نظارت دولتی کارساز و مفید باشد و ضمنا قدرت مسئولیت پذیری و پاسخگوئی در صورت عدم توفیق طرح و هدایت آن به مسیر درست و کار آمد را داشته باشد.
پ)-در شرایطی که چای بر خلاف بسیاری از محصولات کشاورزی از فرایند دو یا چند مرحله ای صرفا فنی و تخصصی بر خوردار است جهت کارآمد کردن و اقتصادی کردن این تولید اداره کل چای شمال بعنوان مباشر و متولی چای و لو اینکه با شکل و شمایل خصوصی وارد عمل شود بدلیل تجارت چندین ساله و دارا بودن کارشناسان آشنا به امور چای که هم اکنون بلاتکلیف در ادارات چای هستند و یا بازخرید شده اند به مراتب از مباشرت تعاون روستایی بهتر و برتر است.
ت)-بدلیل اینکه در طول دو سال مباشرت تعاون روستایی از محل هزینه کردحداقل 80 میلیارد تومانی چیزی حدود 6 میلیارد تومان و صول نکرده و از این محل هیچ اندوخته ای هم در اختیار تعاون روستایی نمانده است در حالی که سازمان چای در دوره 10 ساله 68 لغایت 1378 شروع طرح اصلاح ساختار به اندازه 2 سال سازمان تعاون روستایی بدهی نداشته مضافا به اینکه این سازمان در همان زمان چندین میلیارد تومان کارخانه و انبار مستغلات و ساختمان اداری و بیش از یکصد هزار تن چای نا فروش مانده در اختیار داشت و آنهم بدلیل اینکه این سازمان از وزارت بازرگانی منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی ملحق شده بود .این موضوع دلیل بر کارآمد بودن سازمان چای خصوصا کارکنان فنی این سازمان داشت که باید منطقا بپذیریم تخصص و بهره وری دو بال توانمند رشد و توسعه اقتصادی است.
2-در همه حال چه قبل از طرح اصلاح ساختار و چه بعد از آن البته در زمان صدارت وزارت جهاد کشاورزی ،بازرگانی چای حلقه مفقوده و گره کور کار چای بوده است که مسئولین جهاد کشاورزی هیچ وقت نتوانستند این گره را باز کنند و با این رویکرد حاکم بر جهاد کشاورزی و تعاون روستایی که صرفا چشم طمع به مزایای چای وارداتی دوخته اند،از کیاست و ریاست چای دل نخواهند کند و بر همین اساس اتحادیه تعاون روستایی گیلان عجولانه در سال 1386 بر خلاف مفاد و محتوای تصویبنامه کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی هیئت محترم وزیران مورخ 9/2/85 (طرح 14 ماده ای ریاست محترم جمهوری)،طرح اجرتی و کارمزدی تولید چای خشک را بمنظور استفاده از یارانه دولتی و مجوز واردات به نفع اتحادیه تعاون روستایی با اعمال سیاست یکسویه از سوی تعاون روستایی تدوین می کند تا از این طریق ریاست خود را بر چای تثبیت نماید که این موضوع با توجه به عملکرد ضعیف و غیر اقتصادی و ضد تولیدی تعاون روستایی و سایر اما و اگرهای پنهان و پیدا که در امر خرید برگ سبز ، قیمت گذاری برگ سبز و چای خشک و سایر اعمال مبتنی بر تبانی با عوامل دست اندرکار چای که جای تحریر آن نیست و این امر مغایر با اصول 14 گانه طرح ساماندهی هیئت محترم وزیران مورخ 9/2 /1385 می باشد به همین منظور ضمن نقد عملکرد سازمان تعاون روستایی که باعث کاهش هزینه تولید داخلی –هرج و مرج بازرگانی چای و تخریب و توهین به محصول داخلی شده موارد زیر بعنوان راه حل و راهکار پیشنهادی مطرح می گردد.
1-آئین نامه اجرایی طرح ساماندهی-تولید- فرآوری –بازرگانی چای مورخ 9/2/1385 هیئت محترم وزیران با استناد به اصل 138 در دستور کار اجرایی قرار گیرد.
2-مباشر یا متولی چای بدلیل شرایط فنی و تخصصی چای اداره کل چای شمال طبق مواد 2و 3و 4 آئین نامه باشد.
3-ساز و کار لازم جهت سا ماندهی بازرگانی چای بجای اینکه به تعاون روستایی و اتحادیه تعاون روستایی سپرده شود تا چای خشک 2000 تومانی را به 300 تومان بفروشد و با تخریب بازار و تعطیلی کارخانجات بر این عمل خود افتخار کند .بازرگانی چای به وزارت بازرگانی سپرده شود و اگر قرار است بخش خصوصی نیز وارد عمل تجارت چای شود با نظر کارشناسی وزارت بازرگانی باشد نه سازمان تعاون روستایی
4-در صورتی که طرح کارمزدی اتحادیه تعاون روستایی پذیرفته شود ضمن اینکه اصل خصوصی سازی و ساماندهی بخش خصوصی خدشه دار می شود اتحادیه تعاون روستایی با حمایت سازمان دولتی تعاون روستایی به تاراج بیت المال و بند بست های اقتصادی و تجارت مبادرت خواهد ورزید که در گذشته در سیستم دولتی تجربه شد و نهایتا کارخانجات چایسازی صرفا به سیاه کردن چای و پرکردن کیسه بسنده کرده و به عناوین مختلف که قبلا هم تجربه شد تحویل انبارهای اتحادیه خواهند داد بنا به اظهارات مدیرکل تعاون روستایی گیلان جناب آقای محمدی چای سنواتی نیز تحویل انبارهای تعاون روستایی شده است.
5-همه مسئولیتها ی تولید و فرآوری و هزینه های آن به دوش کارخانه دار است در حالی که در خرید مواد اولیه (برگ سبز)اتحادیه اعمال نظر می کند و حق اظهار نظر را از کارخانه دار می گیرد ضمن اینکه اتحادیه در ماده 3 نا ظر است و در ماده 4 خریدار برگ سبز (عامل)
6-در ماده 5 کارشناس فنی اتحادیه و یا نماینده اتحادیه استان چه کسانی هستند و دوره چای و کارشناسی آنرا در کجا دیده اند.
7- ماده 7 طرح اتحادیه خود گویای تخلفی است که در چارچوب این طرح و مشابه آن از سال 1379 لغایت 86 به عناوین مختلف با مباشرت و معاونت ناظران در کارخانجات می تواند صورت پذیرد که بسیار هم انجام می گیرد.خصوصا در سالهای 84و 85 و 86 در قالب قیمت ترکیبی اصلی و یارانه ای مثلا در سال 86 کارخانه دار یا حتی چایکار با معاونت و مباشرت و تا یید ناظر بدون برگ سبز چای 340 تومان از دولت در یافت می کند و در یک معامله پایاپای 145 تومان بابت بدهی خود به دولت می پردازد که هزینه اش یک خودکار است و یک برگ کاغذ و یک مهر ناظر تعاونی.
8-در ماده 9 کلیه هزینه های تولید بر عهده کارخانه دار است ،اتحادیه بر اساس کدام معیار اجرت 367 تومانی سال 85 را به 320 تومان را در ماده یک تعیین و پیش بینی کرده و چه تضمینی و جود دارد ناظرین اتحادیه نمره فنی صادقانه ای را برای تولید تعیین کنند و یا کما فی سابق رویکرد چند گانه ای نسبت به امر واحد بر طبق منافع شخصی نداشته باشد.
9-اگر کارخانه دار مزد بگیر اتحادیه است و کالای چای خشک متعلق به اتحادیه می باشد هزینه بیمه محصول را بر چه اساس باید کارخانه دار متحمل شود.
10-به نظر اتحادیه چایسازان املش ،برگ سبز باید بر مبنای قیمت واقعی و اقتصادی خودش چه توسط بخش خصوصی و یا دولتی خریداری شود قیمت تمام شده بر اساس معیارهای تجاری و تولیدی مشخص شود یارانه نهایی به مصرف کننده تعلق گیرد.
11- به جهت دوام کشاورز و صنعت چای ضمن تخصیص تسهیلات سرمایه در گردش کم بهره برای دو قشر جهت بهزراعی باغات و نوسازی کارخانجات با یک دوره تنفس حداقل 5 ساله بدون توجه به شرایط نا بسامان کارخانجات و باغداران و سیاست تنظیم بازار توسط دولت، تجارت چای و تخصیص مزایای بازرگانی چای تحت نظارت وزارت بازرگانی برای همیشه کشت و صنعت چای با توجه به اینکه حدود 30 در صد مصرف داخل را داریم از مصرف بودجه نفتی متنزع خواهد شد.
در خاتمه اتحادیه چایسازان املش ضمن نقد سیستم مباشرت چای در طول 7 ساله طرح اصلاح ساختار خصوصا در دوران تعاون روستایی آمادگی هر گونه همکاری و مذاکره حضوری جهت برون رفت از معضل فعلی چای که به معیشت مستقیم و غیر مستقیم بیش از یک میلیون نفر وابسته را دارد .
با تشکر (اتحادیه چایسازان شهرستان املش )

نظر بدهید